< scroll

De waarde van een sterk merk

12 mei 2020 door Jil

Een merk is hetgeen waarmee een bedrijf zich identificeert en onderscheidt van de rest. En dat het er daarnaast voor zorgt dat mensen zich aan een bedrijf willen binden en klant worden, hoef ik je vast niet te vertellen. Interessanter is het hóe je een sterk merk neerzet en hoe je dit in jouw voordeel kunt gebruiken. Om dit te doen heb je een aantal basis elementen nodig..

Klaar voor een lesje merkidentiteit 101?

 

De basis van een identiteit(scrisis)

Een goed gecommuniceerde merkidentiteit equals een gewenst imago, equals een succesvolle business. Het is dus verstandig om dit gelijk bij de start goed aan te pakken. De basis van je merkidentiteit is je visie, missie, waarden, normen, etc. verpakt in heldere taal en beeld. Dit kun je bijvoorbeeld doen door letterlijk een slogan of pay-off onder je bedrijfsnaam te plakken, maar dit communiceer je -bewust en onbewust- nog op veel meer manieren. Bijvoorbeeld door middel van je visuele identiteit: je logo en huisstijl en alles waarmee je beeldend communiceert. Dit is het gezicht van je bedrijf, waarmee je precies laat zien wie je bent en wat je in huis hebt. Gebruik het in je voordeel. Als je dit namelijk consistent doorvoert zullen mensen je merk eerder vertrouwen. Mits je deze belofte waarmaakt dan hè? Het is namelijk belangrijk dat je gedrag in lijn is met wat je zegt en laat zien. Iets met curtains matching the drapes..

Daarnaast moet je goed voor ogen hebben wat jou bijzonder en onderscheidend maakt. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Dat kan van alles zijn: goede service, bijzondere (streek)producten, een non-conformistische kijk op de wereld of het feit dat je alleen maar producten met ‘live, love, laugh’ erop verkoopt.. Als je je bewust bent van je USP’s kun je jouw ideale doelgroep aanspreken. Een doelgroep die zich maar al te graag wil identificeren met jouw merk en dit aan de wereld wil laten zien. Ga clichés uit de weg; wees jezelf, er is maar een iemand zoals jij.

Heb je dit allemaal op een rijtje? Yes! Dan kunnen we nu beginnen aan het leukste gedeelte: je visuele identiteit.

Laten we kennismaken!

kennismaken
Sharing is caring!

Lees ook...

Intuïtie als leidraad

Leestijd 2 minuten

Op mijn 20e kreeg ik het label ‘hooggevoelig’ opgeplakt. Oftewel: hsp (highly sensitive person). Wat er simpelweg op neerkomt dat ik véél voel en alles erg intens beleef. Destijds kon ik hier niets mee; gevoelig zijn maakt je kwetsbaar, wie wil dat nou zijn? Dat je het ook als kracht kunt inzetten wist ik toen ... Lees verder

Waarom ik nooit alleen een logo maak

Leestijd 2 minuten

Soms krijg ik een aanvraag om alleen een logo te ontwerpen voor een bedrijf, dus zonder de andere elementen van een sterk merk. Hoewel ik dit in het verleden wel gedaan heb, zou ik dit nu niet meer zo snel doen. Een logo alleen is namelijk niet genoeg. Tenzij je deze echt alleen nodig hebt ... Lees verder

© Jil Potma 2021
jill
Ontwikkeld door Publiek
contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact