< scroll

Waarom ik nooit alleen een logo maak

20 augustus 2020 door Jil
Kleurenpalet voor PS rebranding

Soms krijg ik een aanvraag om alleen een logo te ontwerpen voor een bedrijf, dus zonder de andere elementen van een sterk merk. Hoewel ik dit in het verleden wel gedaan heb, zou ik dit nu niet meer zo snel doen. Een logo alleen is namelijk niet genoeg. Tenzij je deze echt alleen nodig hebt voor op je factuur. In dat geval raad ik je af om hier veel geld aan te besteden: the juice is not worth the squeeze. De kosten en moeite die we in een branding traject steken gaan dan namelijk niets opleveren. Zonde!

Regels der kunst

Over het algemeen gebruiken bedrijven hun logo op veel meer plekken dan alleen op het factuurpapier. Om zichtbaar te zijn als bedrijf zul je deze ook moeten voeren op de gevel, bedrijfskleding, drukwerk, bedrijfsauto, reclame-uitingen, website, social media, enz. Om dit aantrekkelijk en herkenbaar te maken heb je meer nodig dan alleen een logo, daar heb je een complete huisstijl voor nodig. Onderdelen van een huisstijl zijn bijvoorbeeld kleurgebruik, typografie, grafische elementen, patronen, fotografie, de tone of voice.. en natuurlijk de toepassing van al deze onderdelen. Oftewel; regels waardoor jouw merk sterk blijft en niet langzaam veranderd in een onherkenbare ratjetoe. Bij een goede huisstijl kun je het logo weglaten zonder dat dit ten koste gaat van de herkenbaarheid.

Om consistent te zijn in je boodschap wil je dat alle onderdelen hetzelfde uitstralen en communiceren. Op die manier creëer je namelijk herkenbaarheid, wat bewezen positief werkt voor je merk (en sales!). Immers: iets wat je herkent zul je sneller vertrouwen en kopen. Met alleen een logo ga je dat dus niet redden.

Weet je nog steeds zeker dat je alleen een logo nodig hebt? 😉

Let’s talk!

Kennismaken
Sharing is caring!

Lees ook...

Een goed begin

Leestijd 2 minuten

Lang was ik zoekende naar de perfecte ‘formule’ wat betreft logo ontwerp en branding. Inmiddels heb ik het antwoord: er bestaat er geen. Iedere klant en ieder proces is uniek. En eerlijk is eerlijk: het zou ook helemaal niet werken voor mij. Als ik ontwerp is het alsof mijn muis het van me overneemt, mijn ... Lees verder

Intuïtie als leidraad

Leestijd 2 minuten

Op mijn 20e kreeg ik het label ‘hooggevoelig’ opgeplakt. Oftewel: hsp (highly sensitive person). Wat er simpelweg op neerkomt dat ik véél voel en alles erg intens beleef. Destijds kon ik hier niets mee; gevoelig zijn maakt je kwetsbaar, wie wil dat nou zijn? Dat je het ook als kracht kunt inzetten wist ik toen ... Lees verder

© Jil Potma 2022
jill
Ontwikkeld door Publiek
contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact contact