Jil Potma
Hi! ik ben Jil Potma, grafisch vormgever en merkstrateeg. Ik ben gespecialiseerd in het creëren van onderscheidende visuele identiteiten voor merken en bedrijven.
Van binnen naar buiten
Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop we ons presenteren direct invloed heeft op wat (en wie!) we aantrekken. Heel kort door de bocht stelt de wet van aantrekking dat je datgene aantrekt wat op dezelfde golflengte zit als jij. Wanneer we een branding traject starten is mijn doel dan ook om jouw binnenwereld perfect om te zetten naar een visuele representatie daarvan. Als een soort tolk die jouw visie, waarden en dromen vertaalt en daarmee jouw ideale doelgroep aanspreekt.
Daarbij kijk ik naar het verhaal achter jouw verhaal. Ik wil weten waarom je jouw bedrijf bent begonnen, wat je hart sneller doet kloppen, wat de echte reden is achter je ondernemersreis. Ik luister daarbij niet alleen naar de woorden die worden uitgesproken, maar let ook op lichaamstaal en andere weggevers zoals een grijns of twinkeling in de ogen. 55% van wat we communiceren is immers non-verbaal, en dit soort momenten verraden iemands ware passie.
Ik werk vanuit de visie dat de kracht van een merk niet alleen schuilt in wat het zegt, maar vooral in hoe het voelt. Laten we samen de diepte ingaan en jouw verhaal transformeren naar een visuele identiteit die niet alleen spreekt, maar ook voelbaar is!
Door mijn zoektocht naar verdieping en betekenis in alles wat ik doe, ben ik nooit snel tevreden.
Achtergrond en opleidingen
Tijdens de opleiding Interieur Design & Styling aan de Jan des Bouvrie Academie ontdekte ik dat ik concepten het liefst grafisch uitwerk. Na drie jaar maakte ik de overstap naar de Academie Minerva in Groningen, waar ik mijn Bachelor of Arts in 2018 behaalde. Deze opleiding daagde me conceptueel uit en bracht me de basis van het grafisch ontwerpen bij. Na enkele jaren in dienst te zijn geweest bij verschillende reclamebureaus, merkte ik dat ik het liefst als zelfstandige werk.
Door mijn ervaring als zelfstandig ondernemer weet ik hoe het is om de droom na te jagen van een eigen bedrijf opzetten. Ik ken de uitdagingen en valkuilen, want ik heb ze zelf (meerdere keren) meegemaakt. Om ondernemers (in spé) ook hierin te kunnen begeleiden heb ik recentelijk een intensieve opleiding tot coach gevolgd.